ВелоУгорщина. Серпень, 2019

Поїздку запланували на серпень. Мені дуже хотілося на свій день народження (12 серпня) потрапити в Будапешт, але в цей час там проходить фестиваль Sziget і все недороге житло було розкуплено за кілька місяців. Тому початковий план — доїхати поїздом до Будапешта і звідти їхати велосипедами до українського кордону — ми розвернули на 180 градусів і поїхали своїм ходом від кордону до угорської столиці. Власне, проти дня народження в Токаї, я теж нічого не мала.

Отже, все по порядку.

Концепція поїздки полягала в отриманні максимального кайфу від подорожі. У нашому розумінні це — без нічого, без досягнення цілей за будь-яку ціну, з максимально можливим знайомством із регіональним виноробством. Спочатку думали зібрати компанію, але, оскільки формат поїздки для нас новий, вирішили їхати вдвох — я і Сергій.

Сидячи вдома за комп'ютером, я вивчила карту регіонів, які ми планували проїхати, вибрала місця для ночівлі. На Airbnb знайшлися чудові варіанти в гостьових будиночках з можливістю паркування велосипеда. До речі так, якщо ви ще не користувалися цим сервісом — дуже рекомендую, ми тільки так і подорожуємо.

Пересуватися вирішили повністю асфальтом, за можливості задіюючи мережу велодоріжок Eurovelo. Таких у нас мало бути два шматочки — у перший день від Шарошпатака до Токая частина маршруту Eurovelo 11 і в останній день від Ваца до Будапешта частина маршруту Eurovelo 6.

Маршрути побудувала на комп'ютері за допомогою Maps.me, Bikemaps і Google maps. Треки скинула в телефон. На маршруті користувалася виключно Maps.me.

День перший

Чоп – Захонь - Токай, 90 км

До Чопа доїхали потягом. Кордон. Сайт прикордонної служби повідомив, що в Чопі перетнути кордон на велосипеді не можна, але тут ходить потяг до найближчого прикордонного містечка Захонь. Проїзд займає 20 хвилин і прикордонний контроль проходиться прямо у вагоні. Наш резервний варіант був за 15 кілометрів на північ, пішохідний пункт пропуску на українсько-словацькому кордоні. Але раз уже в Чопі, уточнили в касі, чи можна перевезти велосипеди. Виявилося, без проблем. Безкоштовно, у чохлах. Таким чином, спакувалися, сіли в поїзд і через півгодини вийшли на станції Захонь зі свіжими угорськими штампами в паспортах.

Стартонули, і одразу виїхали на прекрасну новеньку велодоріжку. Прямо відчутне задоволення! Кілометрів п'ять їхали нею, а далі довелося з'їхати на автомобільну дорогу — там велодоріжка поки що тільки будується.

Метою першого дня був виноробний регіон Токай, де у нас була заброньована ночівля прямо на виноробні. Маршрут проходив по самій півночі країни. Уздовж Тиси подекуди зустрічалися циганські поселення — справжні, як у фільмах Кустуриці — з натовпами немитих дітей, босоногих дорослих, ганчірками замість парканів. Такі місця дуже хотілося проїхати швидше.

На Тисі немає мостів через річку, зате є поромні переправи.  За помірну плату поромник перевозить пішоходів, автомобілістів та інших пасажирів на інший берег.

Перепадів висоти цього дня не було, їхали, вкочувалися, освоювалися на місцевості. У цьому регіоні природа схожа на звичну нам Полтавську область — нескінченні поля соняшників по обидва боки дороги.

Ми пересувалися другорядними незавантаженими автомобільними дорогами, через невеликі села. Я навіть не можу ці населені пункти назвати селами — маленькі містечка. У кожному є супермаркет самообслуговування COOP, всі будинки чисті й охайні, на подвір'ях маса квітів, туй, ялиць і магнолій. Дуже мило.

Все б непогано, але день видався пекельно спекотним: +30 у тіні. Довелося охолоджуватися пивом буквально в кожному селі, заодно знайомлячись із місцевим життям. Так, усі магазини в сільській місцевості відчиняються о 6 ранку і зачиняються о 6 вечора; місцеві жителі не розмовляють англійською від слова зовсім; жодні назви/таблички/знаки/інформаційні написи не дублюються англійською, а прочитавши назву населеного пункту до кінця, потім ніколи не доведеться відвідувати логопеда — складнішого завдання йому годі й шукати)). Угорське пиво не різноманітне — всього сортів 5-6 на всю країну і все однаково приємне на смак. Зате вибір вина вражає — його дуже багато, воно місцевих виробників, зовсім недороге і дуже смачне.

Денний пробіг вийшов близько 90 км. І ми до 18 вечора доїхали до нашого житла. Милий невеликий двоповерховий будиночок з котами і винним льохом зі входом прямо з кухні. У Токаї взагалі, якщо в будинку немає винного льоху, то це і не будинок зовсім.

Прекрасний день народження! Я в захваті!

День другий

Токай – Мішкольц, 65 км

Чудовий сонячний день, не спекотно. Красиві виноградники регіону Токай. Знахідка для велосипедиста!

Біля містечка Онга є чудові озера. Там ми і влаштували пікнік. Розстелили чохли від велосипедів, пили пиво, їли бутерброди і всіляко насолоджувалися угорською природою.

І тут почувся звук, підозріло схожий на грім. Прийшло розуміння, що потрібно швидше їхати до місця ночівлі. За відстанню залишалося їхати недалеко, потрібно було проїхати наскрізь через усе місто Мішкольц і біля підніжжя Бюккського національного парку на нас чекало житло.

Мішкольц дуже миле місто, відоме своїми термальними купальнями, але ми спочатку не планували їх відвідувати. Добре розвинена мережа велосипедних доріжок (ну або це нас Maps.me ними добре провів), через місто тече невеличка річечка, в якій Сергій негайно побачив зграї риби, безпомилково впізнавши головня.

Грозова хмара нас все ж наздогнала. Довелося перечікувати зливу під балконом житлового будинку, а потім нешвидко їхати по калюжах до місця ночівлі. Цього разу ми зупинилися в будинку дуже милої сімейної пари викладачів.  Вони нам багато розповіли про місцеве життя, про звички та звичаї угорців. Гостинна господиня приготувала для нас смачну вечерю, а наступного ранку ще й чудову каву з тортиком.

Увечері дощ припинився, з'явилося сонечко і ми пішли прогулятися до місцевої фортеці.

День третій

Мішкольц-Егер-Парад, 90 км

Всю ніч ішов дощ. Вранці, прокинувшись, ми побачили сіре сумне небо, похмурий дощ без натяку на просвіти. Гісметео теж не радував. Але, принаймні, обіцяв, що це тільки один день дощу — далі знову сонце.

Сьогоднішній наш маршрут пролягає через Бюккський національний парк з пристойним набором висоти до містечка Егер, а далі через долину, знову ж таки, з постійним набором висоти до маленького містечка Парад у національному парку Матра.

Рішення було ухвалено швидко і безболісно — сідаємо в Мішкольце на поїзд, їдемо до Егера. Там будемо дивитися за погодою: якщо дозволить — поїдемо своїм ходом, якщо ні — автобусом.

У Єгері невелике вікно в дощову погоду — якраз щоб доїхати від залізничного до автовокзалу. Намагаюся в касі купити квиток — англійська абсолютно марна. Касирка увімкнула гугл-перекладач, і ми насилу з нею визначилися, що нам необхідно купити квитки прямо у водія. Спакували байки в чохли, знайшли потрібну платформу, випили кави. Чекаємо. Під'їхав старенький Ікарус. Ми одразу до водія, тикаємо пальцями на велосипеди і показуємо на телефоні назви міста, до якого нам їхати. Він довго махає руками і щось угорською нам пояснює, аж поки не показує багажник, у якому місця для велосипедів немає зовсім і їде без нас. На платформі до нас підійшов якийсь чоловік, сказав, що чув нашу розмову і що нам слід спробувати ще в наступний автобус потрапити. За розкладом він через 15 хвилин. Під'їжджає знову старий Ікарус. Повторюється сцена з маханням руками в бік велосипедів. Водій виявився дуже доброю і чуйною людиною — запропонував нам завантажити велосипеди прямо в салон на сидіння. Так ми і наші велосипеди з комфортом, у теплому і сухому салоні доїхали до містечка Парад. Воно виявилося дуже милим, навколо лісисті гори, схожі на Карпати.

Наше житло являло собою гостьовий будиночок у приватному дворі у господарів. Невеликий, але затишний.

Поки ми перекусили і випили смачного місцевого вина, погода налагодилася і ми пішли прогулятися округою.  Невелике доглянуте селище зі своїм супермаркетом і навіть скейтпарком. Краса!

День четвертий

Парад – Бер, 75 км

Ранок. Сонце. Свіжість після вчорашнього дощу. Все, що потрібно для ранкового 13-ти кілометрового підйому в гору. На кожному повороті серпантину здається, що ось уже все, далі вниз. Але ні. Підйом виявився нормально таким довгим, але градієнт помірний, все їдеться. Багато ожини по краях дороги, машин майже немає. Кілька разів назустріч промчали швидкі шосери.

Найприємніше, що після 13 км підйому рано чи пізно настало 13 км спуску.  Довелося одягнути вітрівку — вниз із вітерцем. Десь із середини спуску паралельно основній дорозі почалася новенька гладенька велодоріжка. Спустилися в містечко Дьондьєш. Все місто у велодоріжках, у центрі красиві фонтани і клумби.

Подивившись на карту, знайшли за маршрутом озеро, вирішили влаштувати там пікнік. Сергій негайно познайомився з місцевими рибалками і обговорив питання приманок і атрактантів. Не знаю, як вони один одного зрозуміли, але обидва залишилися задоволені спілкуванням.

До ночівлі нам залишалося кілометрів 10, поспішати нікуди. Валяємося, розглядаємо косуль на іншому березі озера. Косуль у країні дуже багато. На дорогах скрізь стоять знаки «Обережно олені!», ну ми й шукали оленів — величезних, з гіллястими рогами. І тільки на четвертий день подорожі ми зрозуміли, що знаки мають на увазі козуль.

Все, вирішили, що час їхати вечеряти і ночувати. Цього разу в нас був заброньований кемпер, що стоїть у саду в господарів. Чим далі їдемо, тим дорожнє покриття все гірше, а села починають нагадувати карпатську глибинку. Ну ось ДжиПіЕс вже показує, що час нам згортати у двір. Якісь люди ходять. Запитуємо в них, де господар Даніель. Нам кажуть, що його зараз немає, але вони нам дуже раді, кажуть нам заходити, зараз нам усе покажуть. Дивилися «Одного разу в Голлівуді?» Ось точно такі ж хіпі нас тут і зустріли.  При цьому всі ці люди явно європейці, які добре розмовляють англійською. Мабуть, приїхали сюди босоніж по травичці походити і злитися з природою. Кемпер. Брудне, вросле в землю щось, що, мабуть, колись було будинком на колесах. Усередині чиїсь речі, білизна, посуд. Нам кажуть, та зараз прийде Мері (Кейт, Енн, неважливо), забере свої речі. Запитуємо, де туалет — он та споруда з дощок без дверей. Де душ — то зараз води принесемо, у відрі нагріємо, де кухня — то піч жеж зараз затопимо, все приготуємо. Все круто чуваки, палинки (місцевого самогону) хочете?

Ми злегка в ступорі. На годиннику 6 година вечора. Інтернету немає. Maps.me каже, що за 300 метрів є готель. Давай поїдемо подивимося, а то ми ж не Бред Пітт і банок консервних у нас немає (це до слова про хіпі і «Одного разу в Голлівуді»). Готель дійсно є. Каскадні споруди, панорамні вікна, басейни і все таке. На ресепшені нам запропонували ціну, яку наш бюджет просто не подужав би. Гаразд. Давай по карті знайдемо найближче велике містечко. Там напевно є простіший готель. Ок. 30 км. Ну нічого, доїдемо, начебто бадьоро.

В'їжджаємо в місто. Починає темніти, увімкнули світлотехніку, вдягнули світловідбивні жилетки. Їдемо головною вулицею, шукаємо хоч якийсь натяк на ночівлю.  Я вже казала, що угорці не обтяжують себе дублювати написи англійською? Так от, нічого схожого на "hotel", "hostel", "motel" знайдено не було. Було одне місце, але там явно тусувалися далекобійники і ми вирішили, що тут не набагато краще, ніж у хіпі.

Гаразд, на околиці цього містечка є залізнична станція. Давай туди, сядемо на поїзд до Будапешта. Там напевно знайдемо який-небудь хостел.

Їдемо на станцію. Відмінний довгий спуск нам ніби натякає, що назад ми не захочемо підніматися. Під'їжджаємо до станції, а вона вантажна. Пил, навантажувачі, паркани. Треш. Стоїмо, тупимо. Тут підходить до нас співробітниця цієї станції, непоганою англійською запитала, куди нам потрібно, сказала почекати хвилинку. Повернулася, показала, що трохи осторонь стоять автобуси (чи то відстійник, чи то якісь платформи, незрозуміло), показала, до якого підійти, він буде за годину їхати в місто Петцль, з якого ходять поїзди в Будапешт. Водій — колоритний персонаж у майці, без зубів — виявився людиною, яка найкраще знає англійську в усій Угорщині. Поклав наші велики в багажне відділення і радісно повідомив, що через годину виїжджаємо. Ми вже добряче втомлені (на спідометрі 107 км за день і некислий набір висоти) сіли просто на асфальті, відкрили пляшку вина, що возили за собою останні кілька годин, зробили бутери. Життя почало налагоджуватися.

Автобус нас дбайливо довіз до потрібної залізничної станції, водій не взяв грошей, а особисто передав нас у руки провіднику поїзда, який сказав, щоб ми сідали в поїзд, який вже стоїть, він до нас потім підійде. Прямо приємно.

У поїзді Wi-Fi. Перевіряю доступність нашої квартири. На жаль, зайнята. Ну ок, одну ніч у хостелі переночуємо. Гуглимо хостел із цілодобовим ресепшеном недалеко від вокзалу. Відзначаю на карті парочку — а то потім же знову інтернету не буде. Водій автобуса сказав, що вокзал Келеті в Будапешті гарний, там спати можна, а ось Ньюгаті — поганий — там цигани. Натхнені цією інформацією, їдемо шукати наш хостел. Ніч, година 12. Людей на вулицях майже немає.  Знайшли потрібну вулицю, розуміємо, що на ній у межах двох кварталів є два хостели. Ми ці два квартали обійшли вздовж і впоперек. Немає ні вивіски, ні таблички. Нічого. Через деякий час почали читати прізвища мешканців на дверних дзвінках. І ось замість одного з прізвищ заповітний напис «Хостел». Ура! Нас поселили, велосипеди розмістили. Все! Спати!

День п’ятий-шостий

Будапешт

Хостел, звичайно, не найкращий, але вранці ми прокинулися в набагато бадьорішому настрої, ніж були з вечора. Душ, кава, сніданок, інтернет і на тому спасибі.

Поїхали дивитися столицю.

Багато про місто писати не буду, у кожного про нього своя думка складеться. Мені воно дуже сподобалося! Прямо дуже! Гарне, доглянуте, з гарною велоінфраструктурою, прекрасними краєвидами і суперською архітектурою. Їли гуляш — куди ж без нього в Угорщині, пили вино — чудовий день!

О третій годині поїхали шукати наше житло. У нас була заброньована квартира прямо на набережній, навпроти гори Геллерт. Під'їзд знайшли без проблем. Домовлялися, що я напишу господині смс, коли під'їдемо. Дістаю телефон і розумію, що я його вночі через втому просто забула зарядити. Ну ок, давай напишемо з Серьогиного. Тьху, не вистачає коштів на рахунку. Ну взяла я телефон, взяла зарядне, зайшла в перші-ліпші двері, виявилася перукарня, попросила зарядитися. Без проблем, будь ласка. Увімкнула телефон, надіслала смс, а звіт про доставку чомусь не приходить. Дивно, має приходити. Відправляю ще раз. Знову ні. Вийшла з перукарні, пішла в сусіднє кафе. А там усе якось дуже дорого-багато, але в цей час дня клієнтів немає. Кажу бармену: «Хелп мі пліз. Ай нід вай-фай енд електрисіті». Мене посадили за стіл, забезпечили розеткою і паролем від інтернету і я нарешті змогла написати господині квартири. До речі, квартира офігенна, велика, світла і чудово розташована.

Два дні просто гуляли і насолоджувалися містом. Будапешт суттєво відрізняється від усієї тієї частини Угорщини, яку ми проїхали. Від нього отримуєш задоволення. Ходили ввечері в район руїн-пабів, хотіли потрапити в Сімплу — найвідоміший із них, але черга на вхід аж загортала за ріг, а охоронці на вході досить уважно оглядали речі. У нас із собою був цінний швейцарський ніж, який найімовірніше б забрали, і ми вирішили, що він нам дорожчий за розкручений бар.

День сьомий

Будапешт-Захонь-Чоп

Назад ми, як і планували, діставалися потягом. Двічі сіли не в той поїзд і нас висаджували на наступній станції… У перший сіли — чудовий поїзд, комфортний, місця для велосипедів, інтернет. Прийшов кондуктор, сказав, що ми помилилися, що нам потрібно пересісти. Вийшли, звірилися з розкладом, о, ось же наш їде. Не такий комфортний, немає інтернету, але терпимо. М'яко, зручно. Через деякий час і тут кондуктор нам сказав, що ми лохи. Вийшли на станції, чекаємо. О, ось же наш! Тут вже без сумніву! Забацаний дизель! Зате до самої Захоні.

Там я в кіпіші почала шукати митний зал. Виявилося, ніякого залу — просто перед посадкою в поїзд прямо на пероні перевіряють речі та документи. Все. Кордон. Чоп. Українське пиво. Поїзд додому.

Ось така вийшла в нас пригода.  Зроблено масу висновків, отримано гору вражень. Ми вирішили, що все ми правильно зробили і коли вирішили їхати без нічого  — без наметів, і коли вирішили їхати тільки удвох, і коли не стали ночувати у хіппанчиків. Маршрут зазнав коректив по ходу руху, але мета поїздки всяко досягнута. Будемо планувати таке ще. У думках Словаччина і Польща. Але це коли-небудь потім!